Met Inspiratie heb je tijd voor ...

Running dinner: Parochie-etentje aan huis

Door Marian van Zutven- van Kampen op 20 december 2017

Hoe leer je binnen één avond zoveel mogelijk mede-parochianen kennen? Organiseer eens een running dinner! Dit driegangendiner vindt plaats op een heel bijzondere locatie, namelijk bij mensen thuis. Het voor-, hoofd- en nagerecht zijn op drie verschillende adressen. Parochianen leren elkaar rond de eettafel of in de huiskamer op een nieuwe manier kennen. 

Het idee van een running dinner is simpel: iedere parochiaan serveert thuis één gang voor een groepje mede-parochianen. Daarna reist iedereen, ook de gastheer en/of gastvrouw, naar een ander adres voor de volgende gang. Op dat adres komen alle eters weer andere mensen tegen. Want als alle deelnemers slim ingedeeld worden, ontmoet iedereen telkens weer nieuwe mensen!

Er zijn inmiddels heel wat kerken die ervaring hebben met dit concept. Het slaat aan, omdat een running dinner steeds weer tot verrassende ontmoetingen leidt. Je komt bij mensen thuis die je normaal gesproken misschien alleen in de kerk ziet. Je ontmoet mensen die je misschien wel van gezicht kent, maar nog nooit gesproken hebt. Je praat over andere dingen, waar je tijdens kerkelijke activiteiten niet gauw op komt. Enorm verrijkend en samenbindend dus!

Klinkt dit als een activiteit voor jouw parochie? In 6 stappen leggen we je uit hoe je zelf een running dinner kunt organiseren. We deden daarvoor inspiratie op bij verschillende ervaringsdeskundigen, waaronder de Adventkerk in Amersfoort, de Corneliusparochie in Limmen en jongerenwerkorganisatie Youth for Christ. Lees gauw verder!

Zo doe je dat: zelf een running dinner organiseren

Running dinner plannen

Foto: Rawpixel.com


1. Doe het samen!

Dit is niet noodzakelijk, maar wel erg leuk: verzamel een groepje van 2 of 3 andere mensen die het leuk vinden om mee te helpen met de organisatie. Dat vergroot de pret tijdens de voorbereidingen!

2. Uitnodigen
Prik een zaterdagavond en begin ruim op tijd om het running dinner aan te kondigen, ongeveer 4 maanden van tevoren. Zo kan iedereen die meedoet de avond alvast vrijhouden. Leg goed uit wat de bedoeling is en vertel erbij dat de gezelligheid het belangrijkste is, deelnemers hoeven dus geen goede koks te zijn om mee te doen. Het kan natuurlijk zijn dat mensen niet in staat zijn om te koken, bijvoorbeeld vanwege ouderdom of andere redenen, zij kunnen gewoon meedoen als deelnemer, zonder dat ze zelf gastheer of gastvrouw zijn. Het idee van een running dinner is dat iedereen mee kan doen!

3. Aanmeldingen
Vraag iedereen om bij hun aanmelding aan te geven welke gang ze het liefst willen verzorgen. Vraag ook naar een tweede voorkeur, dat geeft jou wat ruimte om alle gangen in te vullen. Inventariseer meteen ook even de eventuele allergieën. Verder wil je natuurlijk van iedereen het huisadres, een e-mailadres en een telefoonnummer weten, dat vergemakkelijkt straks de communicatie naar alle deelnemers. Vraag ook of mensen met de fiets of met de auto reizen, of wellicht een chauffeur nodig hebben. Zo kunnen ook degenen die slecht ter been zijn meedoen.

4. Indelen
Zijn alle aanmeldingen binnen? Nu begint voor het organiserend comité een leuke puzzel! Het streven is dat deelnemers zoveel mogelijk verschillende mensen ontmoeten. Je kunt uitgaan van ongeveer 6 tot 8 eters per adres, inclusief de gastheer en/of gastvrouw. Verder is het goed om rekening te houden met de reisafstand, het is namelijk fijn als de deelnemers binnen een kwartiertje naar het volgende adres kunnen reizen. Koppel mensen die een chauffeur nodig hebben aan deelnemers die ruimte overhebben in hun auto.

Tip: Doe zelf ook gezellig mee! Het is wel verstandig om geen gang voor je rekening te nemen, zo houd je je handen vrij om op de dag zelf kleine problemen op te lossen die zich op het laatste moment voordoen.

5. Informatie voor de deelnemers
Stuur circa 1,5 week van tevoren een mailtje met alle nodige informatie naar de deelnemers. Hierin kun je de tijdstippen vermelden, de adressen waar ze verwacht worden, de gang die hen is toevertrouwd en het aantal gasten dat ze zelf kunnen verwachten, met bijbehorende dieetwensen. Vergeet niet om ook de 06-nummers van het organiserend comité in de mail te zetten. Zo zijn jullie tijdens het running dinner bereikbaar voor eventuele vragen.

Tip: Houd nog even geheim wie de gasten zijn en wie men de rest van de avond zal tegenkomen. Het verrassingseffect maakt een running dinner zo leuk en bijzonder! Je kunt wel vermelden of het om kinderen of volwassenen gaat.

6. Het running dinner
Je kunt de avond op verschillende manieren indelen. Dit is bijvoorbeeld het beproefde programma van de Adventkerk in Amersfoort:
Voorgerecht: 17.00 – 18.00 uur
Hoofdgerecht: 18.15 – 19.45 uur
Nagerecht: 20.00 – 21.15 uur
Na afloop kun je de avond nog gezamenlijk afsluiten in de kerk, met een gezamenlijke borrel of een kop koffie.

Tip: Zoals je ziet, is er in deze indeling rekening gehouden met een kwartiertje reistijd. Omdat dit voor verschillende adressen langer of korter zijn, is het goed om in je mail aan de deelnemers even te vermelden dat hun gasten ook iets eerder of later kunnen arriveren. En natuurlijk staat het iedereen vrij om eerder bij een gang te vertrekken, wanneer men daarna aan de beurt is om een gerecht te verzorgen.

Variaties op het running dinner
Je kent nu het basis-idee van een running dinner. Maar natuurlijk kun je er eindeloos mee variëren! Je kunt het running dinner bijvoorbeeld specifiek voor een bepaalde groep organiseren. Zo kun je een aantal oudere parochianen vragen om gastheer te zijn voor de vormelingen of communicantjes. Je kunt de groepjes een stapel gespreksvragen meegeven om het ijs te breken. Je zult zien dat er de meest waardevolle gesprekken ontstaan. Jong en oud leren elkaar op een verrassende manier beter kennen!

Een andere variatie is om een stukje bezinning in het programma toe te voegen. In de Corneliusparochie in Limmen organiseerde men dit jaar bijvoorbeeld een running dinner onder de titel ‘Tafelen voor de vastenactie‘. Deelnemers gaven een bijdrage aan de vastenactie en stonden bij de verschillende gangen gezamenlijk stil bij een thema, zoals het hongerdoek van dit jaar, dat goed paste bij de bijzondere ontmoetingen die de deelnemers tijdens het running dinner hadden.